Houtsnede Kamperkade



Speciaal voor de expositie Kékblauw in het Grafisch Atelier in Kampen maakte ik de houtsnede "Kamperkade". In het voorjaar van 2016 bezochten een aantal werkgroepleden van het GRAK de zusterstad Pápa in Hongarije. Een bezoek daar aan de blauwververij leverde de inspiratie voor deze expositie (kék is blauw in het Hongaars).



Ik ben niet mee geweest naar Hongarije en daarom heb ik mij met het "kékblauw" thema laten inspireren door Kampen. Telkens wanneer ik op de fiets van Zwolle naar Kampen ga dan zie ik voordat ik Kampen binnen rij het stadsgezicht langs de IJssel. Regelmatig stop ik even om een foto te maken. Eén van deze foto's vormde de inspiratie voor deze prent. Omdat het een foto is van laat in de middag, een beetje grauw weer en de zon al bijna onder, heb ik er deze keer voor gekozen om de prent van donker naar licht op te bouwen. Een spannend proces want tot nu toe had ik dit alleen gedaan bij een prentje in 2 drukgangen. De eerste drukgang is een diepe donkerblauwe, bijna zwarte, kleur. De partijen die ik echt wit wil heb ik al uitgesneden.



De tweede drukgang is een donkerblauwe, in het midden zie je de houtplaat met de inkt, rechts zie je wat er van de blauwe kleur overblijft wanneer je dit over de donkere ondergrond heen drukt.



De derde drukgang is een grijs/blauwe drukgang, net iets lichter dan de tweede drukgang waardoor er al iets van diepte ontstaat.



In de vierde drukgang heb ik met een klein rollertje een heel klein beetje bruin toegevoegd en opnieuw wordt de lucht lichter van kleur, door middel van irisdruk laat ik de lucht van kleur verlopen. Door de irisdruk een beetje door elkaar te smeren ontstaat er daarnaast een mooi "wolkerig" effect.



De vijfde en zesde drukgang zijn steeds lichter en in de zesde drukgang is een groot deel van de plaat zelfs ingeïnkt met witte inkt. In de prent lijkt dit echter nog steeds een blauw/grijze tint. Het effect dat ik voor ogen had aan het begin van het proces is geslaagd!



Houtsnede "Kamperkade", prentmaat 22x40 cm, passe-partout maat 40x60 cm, oplage 6 stuks.

Reacties

Populaire posts